Događalo se da vam dijete želi nešto reći, da vam ispriča kako je bilo u vrtiću, ali kao da mu nedostaje riječi za to? Želite mu pomoći, ali ne znate kako. Postavljate mu pitanja da bi vam ispričalo ono što želi, navodite ga, ali ni to ne pomaže mnogo, ne daje odgovarajuće rezultate. Djetetu zapravo nedostaje određeni broj riječi kako bi vam moglo ispričati nešto.
Često se roditelji pitaju kako da svom djetetu pomognu da njegov rječnik bude bogatiji. Žele da njihovo dijete, na postavljena pitanja, odgovara dužim rečenicama, da lijepo postavi pitanje, da s lakoćom stupi u konverzaciju s drugom djecom ili odraslima. Obogaćivanjem rječnika djeteta razvijamo njegovu ljubav prema jeziku, odnosno prema lijepom izražavanju. Dijete s tri godine bi trebalo znati opisati što se nalazi na nekoj slici, odnosno pomoću te slike ispričati neku priču. U nastavku se nalaze primjeri kako pomoću slika možete pomoći djetetu da obogati svoj rječnik. Primjeri ovise o uzrastu. Mlađem djetetu ćete dati da vam ispriča priču pomoću manje slika, a starijem pomoću više slika. Također, i pitanja koja im postavljate će se razlikovati ovisno o uzrastu.
Prvi primjer je pričanje priče pomoću jedne slike. Djetetu ćete dati jednu sliku na kojoj se događa neka radnja. Dat ćete mu zadatak da dobro pogleda sliku i da vam, na temelju toga što vidi, ispriča priču.
Ovdje su nacrtane dvije djevojčice koje se klackaju na klackalici. Dijete može smisliti naslov priče, dati djevojčicama imena, smisliti kako su djevojčice došle do klackalice i slično. Ako vidite da dijete ne može samo osmisliti priču, pomozite mu tako što ćete postavljati pitanja (npr. „Kako želiš da se zovu djevojčice?“).
Drugi primjer je pričanje priče pomoću dvije slike. Ovdje su nacrtane dvije situacije koje su povezane. Na prvoj slici se djevojčica s bakom vraća iz škole i baka nosi djevojčičine stvari, a na drugoj slici su njih dvije srele devojčičinu prijateljicu. I ovdje dijete ima zadatak dati naslov priči i osmisliti radnju. U ovoj priči dijete može smisliti dijalog koji su vodile dvije djevojčice. Možete mu postaviti pitanje: „Je li lijepo što baka nosi devojčičine stvari?“ ili „Što misliš odakle idu baka i djevojčica?“
U trećem primjeru su četiri slike koje su povezane. Kao i u prethodna dva primjera, dijete ima zadatak smisliti naslov priče i opisati što se na kojoj slici zbiva. Pojedinačno opisujući što se na kojoj slici nalazi dijete sve spaja u jednu priču. Ovu vježbu možete izvesti i drugačije, tako što ćete izrezati slike i djetetu dati zadatak da ih složi po redu. Tako ćete istovremeno vježbati i redoslijed. Osim toga djetetu možete dati prvu i zadnju sličicu, a ono neka smisli ostatak priče; ili mu dati tri sličice, bez zadnje, a da ono ima zadatak smisliti kraj priče.
Priče u slikama možete naći na internetu ili, ako ste kreativni, možete i sami smisliti priču i ilustrirati je. Na početku će priče vašeg djeteta biti siromašne, ali s vremenom, kako će stjecati iskustvo i obogaćivati rječnik, i priče će biti bogatije. Kroz pričanje priča u slikama, osim što dijete obogaćuje svoj rječnik, ono razvija kulturu lijepog izražavanja, kreativnost i usvaja nove pojmove (pojam boja, veličine,..). Vi, kao roditelj, ste prvi koji će pomoći svom djetetu da obogati svoj rječnik. Ako niste sigurni da je to dovoljno, uvijek se možete obratiti stručnjaku.
Dr Nataša D. Čabarkapa, logoped
Tekst i foto: www.yumama.com
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano