Tihanina 3-godišnja Mia ima svoju omiljenu slikovnicu: Grga Čvarak. Ona obožava ilustracije u slikovnici, stihove u priči, i puno toga zna napamet. Kada mama Tihana počne čitati, Mia završava rečenice, i tako svaki dan. Mia doista uživa u Grgi Čvarku, a mami je već pomalo dosta, jer sigurno su tu priču dosad pročitale barem 100 puta, ali doslovno.

Uglavnom, roditelji su oduševljeni kad njihova djeca se uživljuju u priče, kada vole da im se čita. Pokazatelj je to da rade nešto ispravno, da svoje dijete uvode u svijet priča i čitanja, u svijet riječi i različitih ritmova. Ipak, ako istu priču moraju čitati svaki dan iznova, a možda i nekoliko puta u danu, s vremenom to oduševljenje malo I splasne, zar ne?

Što djecu potiče na to stalno ponavljaju istu radnju – istu priču, istu igru, gledaju isti crtić? U ljudskoj je prirodi da ponavljamo stvari ili aktivnosti u kojima uživamo. A kod djece ponavljajuća aktivnost odaje znak nečega poznatoga i daje osjećaj sigurnosti.

Slično možete primijetiti i kod starije djece, na primjer kada dođu iz škole, odu u svoju sobu i slušaju omiljnu pjesmu nekoliko puta ili svaki dan nekoliko puta.

Jednostavno, djeca vole ponavljati neku aktivnost jer ona postaje dio njihove memorije, nauče emotivno sudjelovati u detaljima priče, filma, pjesme, što je zabavno. Kada znaju što dolazi sljedeće, već su vrlo vješti poznavatelji te aktivnosti.

Ponavljanje je temelj mnogih aspekata učenja. Beba treba oko 1 000 ponavljanja da bi naučila novu riječ, kada dijete uđe u dob 2 do 3 godine, to se ponavljanje smanjuje na 50 puta, a u dobi od  4 do 5 možda mu je potrebno samo nekoliko ponavljanja.

Roditelji tu pomažu tako što pjevaju isu pjesmicu, čitaju istu priču i ponavljaju djetetovu omiljenu igru ili aktivnost.

Kada dijete usvoji neku pjesmicu ili ritam nakon dužeg ponavljanja te je može samo reproducirati, postane svjesno da zna i može, počinje vjerovati u svoje sposobnosti.

Svako ponavljanje, na primjer, čitanja iste priče otvara djetetu mogućnost učenja nove riječi i njezina značenja te razvija njegove pred-čitalačke vještine.

U čitalačku će fazu ući prepoznavajući riječi i slova u svome pamćenju. Kada učitelj kaže neku riječ, dijete će pomisliti: ‘Znam tu riječ’.

Tijekom godina ponavljanje daje djetetu samopouzdanje i potiče ga da prihvati sve zahtjevnije zadatke. Dakle, očita je dobrobit ponavljajućih aktivnosti u djetetovu razvoju. No kako da roditelj prihvati da mora i do stotinu puta pročitati istu priču?

Budite kreativni dok čitate! Odolite iskušenju da izbjegnete čitati priču koja vam je već počela ići jako na živce. Umjesto toga, pokušajte se igrati – mijenjajte boju glasa dok je čitate, otpjevajte neki dio, čitajte je od kraja prema početku… Možda se i takav način svidi vašem djetetu.

Jedna tebi, jedna meni Kada birate priču ili knjigu za čitanje, ili crtić za gledanje, pokušajte se dogovoriti s djetetom. Jednu priču birajte vi, a drugu neka bira dijete. Prvo pročitajte djetetovu pa potom svoju.

Odaberite kvalitetno Birajte kvalitetne knjige i glazbu. Ako, prije negoli dijete upoznate s novom pričom, smatrate da ta priča nije dobra ili vam se ne sviđa, izaberite neku drugu. Ipak ćete je pročitati barem stotinu puta.

Ne narušavajte rutinu spavanja Ako mislite da dijete iskorištava vrijeme za priču prije spavanja I traži da je čitate ponovno i ponovno, samo da bi što kasnije otišlo na spavanje, recite: ‘Sada je dosta. Sutra ćemo opet čitati!

Podsjetite se dobrobiti ponavljajućih aktivnosti za svoje dijete To će vam svakako pomoći da ustrajete. Ako čitate istu priču pred spavanje po stoti put, fokusirajte se na psihološki i emotivni odgovor vašeg djeteta. Uživajte samo gledajući kako vaše dijete uživa i kako je opušteno u poznatoj mu aktivnosti.

Tekst: S. M.

Foto: Shutterstock