Waldorfska pedagogija, na kojoj se temelje svi waldorfski vrtići i škole, jedinstvena je metoda obrazovanja, stvorena u svrhu odgoja slobodnih ljudska bića sposobnih samostalno odrediti smisao i smjer vlastitog života. Njen idejni začetnik je dr. Rudolf Steiner. Najvažnija pedagoška načela Rudolfa Steinera, a time i waldorfske pedagogije, navode:
  • poštovanje prema duhovnom podrijetlu djeteta,
  • odgoj onoga što čovjek donosi sa sobom,
  • uzimanje u obzir vrsta temperamenata,
  • sedmogodišnja razdoblja,
  • sveobuhvatno shvaćanje,
  • osposobljavanje osjetila te samoodgoj odgojitelja.
Kad je riječ o odgojitelju, postoje dva vrlo važna osnovna principa u waldorfskom odgoju, a to su uzor i oponašanje te ritam i ponavljanje. Od odgojitelja se očekuje da je, kada radi s djecom, uvijek u dobrom raspoloženju, mirna i čista, vedra uma, da širi oko sebe ozračje uravnoteženosti, radosti i mira. Sve što dijete nauči u najranijim godinama života, uči oponašanjem, stoga je na odgojiteljima velika odgovornost tijekom tog prvog razvojnog razdoblja da stvarno budu s djetetom, s potpunim interesom, velikom toplinom, istinskim poštovanjem i iskrenom željom da pomognu tom malom ljudskom biću u njegovom životnom putu. Odgojitelj se maksimalno trudi svu svoju pozornost usmjeriti na djecu i na ono što se u svakom trenutku s njima događa.
waldorfska-pedagogija-u-sluzbi-odgoja-slobodnih-ljudskih-bica
U waldorfskoj pedagogiji cilj je stvoriti ugodnu okolinu koja odiše čistoćom, sigurnošću i toplinom obiteljskog okruženja. Koriste se posebne tehnike oslikavanja prostora nježnim i prozirnim bojama, s ciljem postizanja prirodnosti i prozračnosti, a izbjegavaju se plakati i panoi koji oduzimaju pažnju djeci i umanjuju dječju kreativnost. Umjetna rasvjeta se koristi samo u slučaju krajnje potrebe. Osim vizualnog karaktera prostora, pažnja se pridaje i osjetilu mirisa, korištenjem eterčnih ulja, te osjetilu zvuka, ali ne kroz umjetne izvore, već isključivo kroz govor i pjesmu djece i odgojitelja.Materijali koji se koriste za izradu igračaka su isključivo prirodni poput drva, vune i svile, kako bi djeca kroz igru razvijala svoja osjetila i upoznala materijale u svom izvornom obliku, kakvi se mogu naći u prirodi. Izbjegavaju se oni artificijelni koji samo oponašaju prirodne, a poseban naglasak stavlja se i na jednostavnost oblika, kako bi se učinio odmak od onih koji su gotovo na razini karikature te kao takvi djetetu skreću pažnju od stvarne slike. U waldorfskoj pedagogiji rijetko se koriste slikovnice, a pri odabiru onih koje jesu u upotrebi, velika pažnja pridaje se ljepoti ilustracija. Sve je podređeno razvoju djetetovih osjetila u skladu s prirodom te načelu da je sam proces učenja utkan u igru, tako da čak i dijelovi namještaja imaju funkciju igračke.

Projekt Tajni vrt crowdfundingom prikupio skoro 30 tisuća kuna u manje od tjedan dana

Cilj otvaranja obrta Tajni vrt, čija je osnovna djelatnost čuvanje predškolske djece u obiteljskom okruženju po načelima waldorfske pedagogije. Uz dvije odgojiteljice, obrt će moći primiti do 12 djece i nalazit će se u Zagrebu. Waldorfska pedagogija pruža djeci potporu u ostvarenju svih svojih potencijala, a glavni cilj ove holističke pedagoške metode jest težnja

za usklađivanjem uma, duše i tijela, razvija međusobno uvažavanje, slobodu izričaja te potiče samostalnost i kreativnost djeteta. U Tajnom vrtu djeci će se osigurati okruženje od ekoloških i prirodnih sirovina, zdrava i organska prehrana te individualan pristup svakom djetetu. Važno je naglasiti da je u Zagrebu takvih vrtića i programa vrlo malo pa je potražnja za

waldorfskim vrtićima nadmašila dosadašnje kapacitete. Ovaj projekt, osim odgojiteljske funkcije i holističkog programa, pridonosi zajednici u užem i širem smislu, plemenitog je karaktera te je na dobrobit cijelome društvu.

Tajni vrt će djeci osigurati:

- Radostan svakodnevni boravak i povratak u kolektiv

- Razvoj individualnosti, kreativnosti i samopouzdanja

- Zdrave, nutricionistički pripremljene vegetarijanske obroke od ekološki uzgojenih i

cjelovitih namirnica

- Toplinu obiteljskog zajedništva i doma

- Usvajanje znanja kroz rad i oponašanjem inspirativne okoline

- Ples, igru, istraživanje vanjskog svijeta u svrhu poticanja svih osjetila

- Rast i razvoj u ljubavi

Više o projektu i načinu kako da podržite da se ostvari čitajte na sljedećoj poveznici.

waldorfska-pedagogija-u-sluzbi-odgoja-slobodnih-ljudskih-bica

Tekst i foto: Antonija Krčelić; privatni album