Svaki roditelj se barem jednom zapitao treba li pomoći djetetu oko pisanja zadaće te zašto njegovo dijete ima malo ili puno zadaće. Domaće zadaće su korisne jer se njima ponavlja i uvježbava ono što se učilo u školi, odnosno priprema za nastavak rada. Tako kroz zadaće dijete uči samostalno pronaći podatke iz udžbenika i izvući ono najvažnije. Dijete uči planirati vrijeme za rad, razvija odgovornost i samostalnost. Važno je da kao roditelj znate da domaća zadaća zaista utječe na rezultate koje dijete postiže u školi. Domaćim zadaćama trebalo bi se bolje učvrstiti gradivo što se objašnjavalo u razredu, a djetetu bi svakako trebalo ostati slobodnog vremena za igru, razne interese te izvanškolske aktivnosti. Domaća zadaća je za brojnu djecu njihova prva obveza. Na djetetu je da je donese kući i na njemu je da istu napiše i rad odnese u školu. Djeca tako uče da odgovornost leži na njima - da su odgovorni za vlastite postupke.

uloga-roditelja-u-izvrsavanju-domacih-zadaca-njihove-djece
Cute adolescent boy doing homework at the table, Image: 334936255, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Sudjelovanje roditelja u domaćim zadaćama

Domaća zadaća je najbolji način održavanja svakodnevne veze s djetetovim školovanjem, a budući da se ona zadaje redovito, omogućuje gotovo stalni kontakt između vas, djeteta i učitelja/ice. Čest uzrok sukoba između roditelja i djece je upravo pisanje domaćih zadaća. Na iste se gleda kao na nešto što učitelji/ice zadaju, djeca pišu, a roditelji trpe. Kada su u pitanju školske obveze, odnosno pisanje domaćih zadaća u ovom slučaju, važno je da roditelji budu diskretno prisutni.

To nikako ne znači da trebamo zajedno s djecom pisati domaće zadaće ili ih ispravljati kada ih je dijete napisalo, unatoč najboljim namjerama da podržimo svoju djecu ili ih zamijenimo u izvršavanju njihovih obveza.

Kako roditelji mogu pomoći?

U pisanju domaćih zadaća roditelji djeci mogu pomoći pripremiti odgovarajuće radno mjesto, mirno mjesto za rad. Dijete ne može učinkovito pisati zadaću ako ga nešto ometa u radu, niti je može pisati ispred televizora i sl. Zadatak roditelja je pronaći odgovarajuće mjesto na kojemu će pisati domaću zadaću, a poželjno je i da dijete uvijek uči na istom mjestu (dobro osvijetljenom, ugodnom, prozračnom s ugodnom radnom okolinom).

Primjer: Recite svom djetetu da mora imati posebno mjesto gdje će pisati domaću zadaću

„Želimo da pišeš zadaću na mirnom mjestu gdje ćeš se moći koncentrirati. Da bi ti osigurali potreban mir, surađivat ćemo s tobom i izabrati za tebe najbolje mjesto za pisanje i ništa te neće ometati.“

Predškola - 3. razred osnovne škole

Vi i vaše dijete trebali biste zajedno izabrati mjesto za pisanje domaće zadaće. Neka to mjesto bude negdje u vašoj blizini kako biste mu mogli pomoći ako zatreba.

4. - 6. razred osnovne škole

Savjetujte dijete pri izboru dobrog mjesta. Razgovarajte s njim koja su najpogodnija mjesta za pisanje domaće zadaće.

7. razred - 4. razred srednje škole

Dijete može samostalno izabrati svoj radni prostor, pripazite na to da ga na tom mjestu ništa ne ometa u radu.

uloga-roditelja-u-izvrsavanju-domacih-zadaca-njihove-djece
people, children, education and learning concept - happy girl typing on laptop and doing homework at home, Image: 340737573, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Vrijeme za obavljanje zadaće

Djeca se često prepiru o tome kada će pisati zadaću, pokušavaju ju odgoditi koliko je to moguće, izmišljaju isprike, a roditelji ih u međuvremenu tjeraju da ju napišu što prije. Danas većina djece ima složen dnevni raspored: glazbena škola, sportske i druge izvanškolske aktivnosti. Domaća zadaća mora imati svoje jasno određeno mjesto u djetetovu rasporedu rada.

Želimo ti pomoći isplanirati da počneš pisati domaću zadaću u točno određeno vrijeme i osigurati ti dovoljno vremena da ju dobro napišeš.“

Predškola - 3. razred osnovne škole

Ispunite dnevni raspored (pon, uto, sri, čet, pet) zajedno s djetetom i razgovarajte tako da dijete uoči redoslijed svojih aktivnosti. Vaša je dužnost odrediti vrijeme za domaću zadaću djetetu. Upišite vrijeme za zadaću u predviđeni prostor u dnevnom rasporedu.

4. - 6. razred osnovne škole

Neka dijete samostalno ispuni dnevni raspored. Provjerite je li vrijeme koje je dijete izabralo za domaću zadaću prikladno (Poklapa li se vrijeme s ostalim planiranim aktivnostima? Je li planirano prekasno navečer?)

7. razred - 4. razred srednje škole

Dajte djetetu primjerak dnevnog rasporeda da ga samostalno ispuni.

Uvođenje dnevnog vremena za domaću zadaću važan je korak kojim ćete riješiti probleme koje dijete ima s domaćom zadaćom. Ona više neće biti nešto što treba „ugurati“ među ostale aktivnosti - ako bude vremena, već će se pisati na vrijeme.

uloga-roditelja-u-izvrsavanju-domacih-zadaca-njihove-djece
Young teenager girl alone at home childhood doing homework, Image: 334621198, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Samostalnost na djelu

Nadalje, recite svom djetetu da od njega očekujete da samostalno piše domaću zadaću. Dijete se mora samo snalaziti no mora znati da može računati na roditeljsku pomoć jer ga oni uvijek ohrabruju i slijede u školskim obvezama. Nikada nemojte umjesto djeteta pročitati tekst iz udžbenika, zapisati sažetak i dati mu da nauči.Najdragocjeniji dio procesa učenja je rad na razumijevanju gradiva te odvajanju bitnog od manje bitnog.

„Znamo da ti je domaća zadaća ponekad teška, no morat ćeš ju samostalno pisati. Nećemo (neću) pisati zadaću umjesto tebe. Bit ćemo u blizini da ti pomognemo, a od tebe očekujemo da samostalno pokušaš odgovoriti na pitanje...“ (i sl.)

Predškola - 3. razred osnovne škole

Zamolite dijete da vam kaže što ima za domaću zadaću i recite mu kada počinje dnevno vrijeme za nj. Budite u blizini kako biste mu mogli pomoći i usmjeriti ga.

4. - 6. razred osnovne škole

Provjerite piše li dijete domaću zadaću u određeno (dogovoreno) vrijeme, pomozite mu budući da se samo trudi ili mu predložite da nazove prijatelja ako mu je potrebna pomoć.

7. razred - 4. razred srednje škole

Osim u iznimnim situacijama, dijete bi trebalo raditi samostalno. Koristite se tehnikama učenja kako biste pomogli djetetu da radi djelotvornije.

Imajte na umu da svako dijete ima svoje karakteristike, a mi bismo morali pomoći svakome od njih da ih iskoristi na najbolji mogući način. Možda vaše dijete ide u treći razred, a već radi samostalno i odgovorno, dok se neki učenici u petom razredu još uvijek ne mogu ozbiljno prihvatiti posla.

Također, važno je da dosljedno pohvaljujete djetetov trud, dajte mu do znanja da cijenite njegov marljivi rad:

„Stvarno si se potrudio/la oko ove zadaće! Jako dobro!“

„Od deset riječi osam je točno napisano! Puno bolje nego prošli put. Vidi se da se jako trudiš!“

Izaberite poticaj koji dijete smatra vrijednim kako biste ga motivirali za dalje, no zapamtite da su poticaji stvar vaše odluke:

„Mihael, tako lijepo i na vrijeme pišeš domaću zadaću. Večeras možeš na spavanje petnaest minuta kasnije nego inače.“

Pisanje domaćih zadaća može biti uzrok sukoba između roditelja i djece jer je djeci često mrsko pisati zadaću pa izbjegavaju tu obvezu. Zbog toga djecu treba otpočetka školovanja navikavati da je to njihova obveza. Dijete bi trebalo shvatiti da se uz malo planiranja domaća zadaća doista može uspješno napisati, a uz koju slijede školski uspjeh i veće zadovoljstvo sobom. Da bi dijete moglo učiti i pisati zadaće, ne smije biti umorno, neispavano, gladno ili opterećeno brigama.

uloga-roditelja-u-izvrsavanju-domacih-zadaca-njihove-djece
, Image: 340416550, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Ne zaboravite da dijete uče imitiranjem ponajprije roditelja - promatrajući vas dijete uči što raditi i na koji način. Stoga ako je roditeljima stalo do reda, ako su dosljedni, čitaju i vrednuju znanje, i djeca će činiti isto. Razgovarajte s djetetom o donošenju pravilnih odluka o svom školskom radu, očekivanjima, no imajte na umu da škola nije najvažniji dio života. Za kraj, odgovornost roditelja unutar toplog obiteljskog doma je osigurati dobre uvjete rada te pokazati interes i spremnost za pomoć djetetu.

Tekst: Ana Dragičević, magistra pedagogije i magistra edukacije filozofije Foto: Profimedia