Istraživanja su pokazala da poteškoće vezane uz razumijevanje i savladavanje matematike nisu vezana uz kognitivnu insuficijentnost, već uz nedostatak motivacije za učenje matematike; a motivacija je vezana i uz percepciju vlastitih sposobnosti i stupnja težine onoga što se uči.
Dvije su predodžbe vezane uz matematiku koje apriori određuju percepciju matematike i, posljedično, uspješnost učenja matematike:
- Matematika je veoma težak predmet
- Matematiku s lakoćom uče oni koji imaju za to potrebnu prirodnu predispoziciju
Dakle, matemtika je etiketirana kao nešto komplicirano i teško savladivo, a sposobnosti većine učenika su umanjene. Ovakva reputacija matematike teško može potaknuti motivaciju koja je, kako je maloprije rečeno, značajan čimbenik za uspjeno učenje ovog predmeta. Ako je nešto već na samome početku proglašeno kolosalno teškim, a sposobnosti za razumijevanje tog teškog predmeta nedostatnima, kako da pojedinac ima volje i posjeduje dovoljno samopouzdanja za interakciju s takvim sadržajima i za njihovo spoznavanje?
Alibi za loše ocjene iz matematike
- Sve se može savladati uz puno truda i rada.
- Matematika je divan predmet koji se treba redovito vježbati i onda problema nema.
- Kod matematike je ključna ustrajnost - ne smijemo odustajati ako nešto odmah ne razumijemo ili ne uspijevamo točno riješiti.
- Matematika nije teška, samo zahtjeva redovitost (u vježbanju i pisnaju zadaća).
- Matematika počinje u glavi - ako se prestanemo bojati matematike, bit ćemo uspješniji.
Malignost druge predodžbe leži u tome što stvara mit o ‘’genu za matematiku’’, fantastičnome urođenome smislu koji onima koji ga posjeduju omogućuje gotovo čarobno razumijevanje matematike. Nedvojbeno je da neki pojedinci imaju prirodne predispozicije za matematiku, no, za uspješno učenje redovne matematike ključni su trud, upornost, rad i vježba. Matematički talent nije uvjet za razumijevanje matematike, već više ima ‘’enzimsko djelovanje’’ - ubrzava proces razumijevanja, ali ga ne uvjetuje. Ako se učenik (sam ili pod utjecajem okoline) svrsta u skupinu nematematičara, mogućnost uspjeha u učenju matematike u startu je manja.
Je li baš tako teška?
Loša reputacija matematike - slika o matematici i matematičkim sposobnostima većine populacije - već unaprijed njeguje nesklonost za učenje ovog predmeta i inhibira razvoj samopouzdanja time što dijeli populaciju na one kojima matematika ide (manjina) i one kojima matematika ne ide (većina). Nerazumijevanje matematike i loši rezultati tako se na neki način normaliziraju, sigurno smješteni u konstruiranom sustavu opravdanja, postaju samo prozaična činjenica, karakteristika populacije ‘’kojoj ne ide matematika jer je ona tako teška’’.
Kada se promišlja o načinima kako unaprijediti matematičke sposobnosti učenika, jedna od smjernica svakako treba biti oblikovanje pozitivnih matematičkih identiteta i stvaranje pozitivne slike o matematici. U tom kontekstu, matematiku je dobro prikazivati kao zanimljiv i logičan predmet kroz koji se vježba rješavanje problema i razvijaju pozitivne osobine poput preciznosti, koncentracije i upornosti.
Za razvoj matematičkih sposobnosti učenika potrebno je i mijenjati reputaciju same matematike, jer... matematika nije loša... samo je na lošem glasu.
A da matematika ne bude na lošem glasu i da djeca prepoznaju sve prednosti učenja matematike (i učenja općenito), tu je program „Učimo učiti“ na kojem će sve to uz stručno vodstvo pedagoginje Maje Jerčić biti moguće. Stoga Vas pozivamo Vas da provjerite kako: www.budisvoj.eu/adolescenti/ucimo-uciti/.
Tekst: Maja Jerčić, mag. paed.
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano