Riječ je o online sustavu kojim žele povezati učitelje i učenike na nacionalnoj razini i potaknuti ih da iskoriste ovo izazovno razdoblje za besplatnu edukaciju o tome kako kreativne ideje dovesti do konkretnih rezultata, odnosno poduzetničkih projekata.O toj vrijednoj inicijativi nagrađivanim znanstvenikom koji je svoje bogato znanje o inovacijama i strategijama stvaranja vrijednosti nedavno podijelio s mnogobrojnim učiteljima, polaznicima ekskluzivnoga edukacijskoga programa Akademija znanja u organizaciji Školske knjige.
razgovarali smo s dr. sc. Goranom Vlašićem, docentom na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i suosnivačem Instituta za inovacije,
Projekt Digitalnog učeničkog inkubatora pokrenuli smo zajedno sa Školskom knjigom te Znanstvenim centrom izvrsnosti za školsku efektivnost i menadžment, a svrha mu je aktivno poticati kreativno i apstraktno promišljanje, stimulirati poduzetnički duh i stvaranje vrijednosti, educirati učenike o kreativnosti, inovacijama i pokretanju projekata, promovirati timski rad i zajedništvo te omogućiti učenicima da pokažu proaktivnost i odgovornost u izvannastavnim aktivnostima.
Tijekom inkubatora, koji je potpuno besplatan, učenici će prolaziti kroz skup predavanja, dobiti perspektive ljudi iz prakse kojima su kreativnost, inovacije i poduzetništvo svakodnevica te nizom zadataka razvijati ideje i projekte u timovima. Na kraju procesa najbolje ćemo timove nagraditi, ali i potaknuti da nastave trenirati sebe i svoj mozak kako bi razvijali vlastite potencijale.
Kakve projekte želite potaknuti u inkubatoru i tko se sve može prijaviti za sudjelovanje?
S obzirom na ciljeve Inkubatora te različitosti škola i učenika koji sudjeluju, ne postoje ograničenja ni zadani okvir problematike, ideje ili područja kojima se projekt mora baviti.
Nismo željeli davati okvire i ograničenja, već potaknuti učenike da razmišljaju o stvarima koje ih vesele i čine sretnima, a kako bi tu strast usmjerili u razvoj ideja i projekata.
Da bismo mogli poticati kreativnost kod djece i mladih, važno je znati kako ona funkcionira. Je li nam kreativnost urođena i može li se razvijati? - Dugi niz godina vjerovalo se u pretpostavku da su svi ljudi rođenjem kreativni, a da obrazovni sustav ubija kreativnost, odnosno umanjuje kreativni potencijal djece. Pokazalo se kako je ta pretpostavka netočna jer bi u tom slučaju djeca bez ikakvog obrazovanja bila najkreativnija i s najviše potencijala – naravno, to nije slučaj.
Čovjek je rođenjem znatiželjan, a ne kreativan, uz mali broj iznimaka. Ono što odrasli tumače kao dječju kreativnost zapravo je radoznalost i znatiželja, a koja se manifestira u brojnim eksperimentima i varijacijama kojima djeca nastoje spoznati smislenost svijeta u kojem žive i kojeg otkrivaju.
Današnje školstvo ne ubija kreativnost kod djece, što se često postavlja kao teza, već samo nije postavljeno tako da kontinuirano kontrira urođenoj nekreativnosti djeteta. Današnji bi sustav trebao osigurati postojanje sposobnih i strastvenih učitelja – koji mogu prenijeti znanje i strast za znanjem svojim učenicima. S druge strane, sustav bi trebao osigurati fokus na procese i vrednovati i varijancu, a ne samo srednju vrijednost – primjerice prosječnu ocjenu. Također, sustav bi trebao osigurati ne samo prostor za natjecanje već i prostor za kolaboraciju onih najboljih, iz različitih razreda, škola, država. Dakle, uz fokus na učinkovitost sustava mjerenog protočnošću i rezultatima prosjeka, sustav bi se trebao usmjeriti i na poticanje učenika da propitkuju stvaranje varijance.
Na taj način dobivamo platformu koja pruža prave alate u razvoju kreativnog potencijala, koja povezuje različite sudionike na temelju interesa odnosno ideja i koja omogućuje učenicima da slobodno eksperimentiraju i propitkuju svijet oko sebe i njegove pretpostavke – kako bi stvarali vrijednost kroz inovacije te gradili bolju budućnost za sve nas.
Biološki gledano, ljudski mozak je takozvani optimizacijski mehanizam stvoren da nas održi na životu, a ne da stvara kreativna rješenja. Tijekom evolucije su preživljavali oni najjači i najsposobniji – ne najkreativniji. Kreativno promišljanje troši iznimne količine energije i zbog toga mu se mozak opire i kontinuirano pokušava riješiti problem ili zadatak uz minimalnu potrošnju energije.
U takvom kontekstu našem je mozgu znatno lakše stvarati poveznice jer imamo referentne točke, znamo odakle krenuti, s čime usporediti i znamo u odnosu na što testiramo valjanost i smislenost ideje. Takav proces našemu mozgu daje potrebnu strukturu i alate za rješavanje kompleksnih problema te nam pomaže u stvaranju novih i smislenih kreativnih rješenja i inovacija.'
Što učitelji mogu napraviti da potaknu kreativne potencijale kod učenika? - Za razvoj kreativnosti prijenos strasti s učitelja odnosno nastavnika na dijete jest ključan – jer omogućava djetetovu mozgu da uopće dobije dovoljno energije za aktiviranje kompleksnih kognitivnih funkcija. U tom kontekstu nije nužno da je učitelj kreativniji od učenika – nužno je da se usmjeri na razumijevanje elemenata koje utječu na maksimiziranje kreativnosti. Učitelj treba kontinuirano poticati učenika da kontrira svojoj nekreativnosti i motivirati ga da uvijek ostvaruje svoje maksimume.
U predavanjima na Akademiji znanja naveli ste mnogo zanimljivih podataka, među ostalim i taj da matematički nadarena djeca često griješe u najjednostavnijim radnjama poput zbrajanja i oduzimanja. Kako to objašnjavate? - Sve polazi od lijenosti mozga jer mozak ne želi razmišljati već učinkovito trošiti energiju. Kad smo sigurni u sebe, mozak će se sve više oslanjati na analogije, bez suštinskog promišljanja, u ovom slučaju o zadatku, zbog čega dolazi do pogrješke. To stvara isti problem kod učenika koji je dobar u matematici, ali i kod menadžera koji je bio uspješan u dosadašnjim aktivnostima – osoba ne će prolaziti kroz cijeli misaoni proces, već će heuristikama tražiti rješenja problema koji im se čine poznati ili jednostavni.'
Izvor: skolskiportal.hr
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano