Nasilje među djecom je fenomen koji se stalno istražuje, o kojem se puno piše, a još češće čita u medijima. Fenomen koji se svakodnevno događa u užoj ili široj okolini. Isto tako, fenomenu vršnjačkog nasilja se teško pronalazi striktna etiologija, kao i rješenje istog. Vršnjačko nasilje poprima različite oblike i priča je doista nebrojeno puno, no upravo nesigurnost u značenje određene situacije je česta prepreka u odluci za pravovremenom reakcijom. Djeca i mladi, kao i roditelji, su ponekad nesigurni oko označavanja raznih ponašanja kao vršnjačkog nasilja. Ono što je zajedničko ponašanjima koja se opisuju kao vršnjačko nasilje je prelazak osobne granice prihvatljivog ponašanja te osjećaj neugode i straha radi njih.
Dan Olweus (1998) je pojam bullyinga definirao načinom da je „učenik zlostavljan ili viktimiziran kada su ona ili on opetovano i trajno izloženi negativnim postupcima od strane jednog ili više učenika“. Dakle, elementi koji karakteriziraju vršnjačko nasilje su: trajanje, negativni postupci i neravnopravan odnos snaga.
Vršnjačko nasilje se najčešće dijeli na fizičko i psihičko. Fizičko nasilje manifestira se kroz različite oblike fizičkog zlostavljanja, a posljedica je nanošenje ozljeda. To su ponašanja poput: udaranje rukama i nogama, predmetima, guranje, čupanje za kosu, ugrizi, šamaranje i slično.
Psihičko ili emocionalno nasilje vidljivo je kroz verbalne i emocionalne ucjene, prijetnje, ruganje, omalovažavanje, ogovaranje, širenje glasina, socijalnu izolaciju i nazivanje pogrdnim imenima. Nadalje, seksualno nasilje podrazumijeva spolno uznemiravanje, uvredljive komentare te bilo koji oblik fizičke seksualne radnje bez pristanka druge osobe.
Ekonomsko nasilje uključuje krađu te uzimanje i/ili iznuđivanje novca te na kraju kulturalno nasilje koje podrazumijeva vrijeđanje temeljem nacionalne, religijske ili rasne osnove.
Česti su primjeri ruganja i zadirkivanja među djecom još u vrtićkoj dobi, a posebice tijekom osnovnoškolskog obrazovanja radi odjeće, fizičkog izgleda, sposobnosti i predispozicija za određene aktivnosti (sport, crtanje, plesanje, pjevanje), socioekonomskog statusa, ocjena, izgleda školskih torba i slično.
Uloga roditelja je izrazito važna
Zašto je važno „bezazleno“ zadirkivanje i gurkanje među djecom na hodniku škole vidjeti i osvijestiti kao potencijalno opasno po zdravlje, kako žrtve, tako i počinitelja nasilja?
Posljedice za djecu izloženu vršnjačkom nasilju mogu biti štetne po njihovo mentalno zdravlje. Istraživanja pokazuju da vršnjačko nasilje može utjecati na život žrtve u kasnijim razdobljima života i dovesti do:
- niskog samopouzdanja,
- naučene bespomoćnosti,
- anksioznosti,
- depresije,
- poremećaja prehrane,
- poremećaja pažnje,
- ogorčenosti,
- nepovjerenja u okolinu i sebe,
- socijalne izolacije,
- usamljenosti,
- samoubojstva...
Savjeti roditeljima kako se ponašati kada je sve u apsolutnom redu te kako prepoznati i adekvatno reagirati na potencijalno vršnjačko nasilje, bilo da je vaše dijete žrtva ili počinitelj nasilja:
- Odbacite vjerovanje da vaše dijete ne može biti izloženo vršnjačkom nasilju, kao i vjerovanje da vaše dijete nikako ne može biti nasilno prema drugom djetetu! Ako dođe do jedne od navedenih situacija, dobro promislite prije reakcije! Živimo u društvu u kojem se rijetko tko zapita u čemu „ja“ kao „roditelj“ griješim i što mogu napraviti bolje. Roditelji su skloni umanjivati pogreške vlastitog djeteta, kao i vlastite, a kada se one i priznaju, dijete se kažnjava. Također, ako je drugo dijete nasilno prema našem djetetu, automatski vjerujemo da ono zaslužuje ozbiljnu kaznu.
- Pratite ponašanje vlastitog djeteta, aktivno ga slušajte i omogućite mu sigurno okruženje u kojem će imati prostor i vrijeme za opisivanje vlastitih emocija!
- Izbjegavajte kritike i osuđivanje! Slušajte što vam dijete ima za reći, uvažite njegovo mišljenje.
- Budite tolerantni i učite dijete reći „NE“. Ne mislim na inatljive „Neću, ne želim i ne da mi se to napraviti“ poruke, nego na asertivno zauzimanje za sebe, svoje misli, osjećaje i prava bez da se pritom povrijede prava druge strane. Tako će dijete biti barem mrvicu sposobnije i hrabrije zauzeti se pred zlostavljačem ili priznati problem vama. Time jačate djetetovo samopouzdanje i samim time ono nije laka meta počinitelju nasilja.
- Pružite djetetu osjećaj sigurnosti, prihvaćenosti i voljenosti!
- Kontinuirano promatrajte aktivnosti vašeg djeteta! Važno je znati s kim se druži, gdje je, s kim je otišlo na trening i slično.
- Obratite se stručnoj osobi za pomoć, savjet i podršku! To nije sramotno, a zasigurno je važno za djetetov daljnji rast i razvoj, bilo da je riječ o žrtvi ili počinitelju. Stručni kadar u vrtiću ili školi zasigurno može biti od pomoći (socijalni pedagog, psiholog, pedagog)!
- Kontrolirajte vlastitu ljutnju pred djetetom – ono vas vidi i čuje!
- Naučite dijete da je u redu „prijaviti“ onoga zbog čijeg se ponašanja ne osjeća dobro i ugodno! Objasnite i pokažite djetetu da nije samo, da ima vašu podršku te da ne treba osjećati sram radi toga što mu se dogodilo ili događa.
- Razgovarajte s djetetom o načinima kako da se zaštiti od zlostavljača. To ne podrazumijeva uzvraćanje istom mjerom! Savjeti poput: budi uvijek u grupi s drugom djecom, obrati se uvijek učiteljici kada osjećaš strah, ignoriraj dijete koje te uznemiruje i ne raspravljaj s njim - mogu pomoći.
- Objasnite djetetu da je zlostavljanje ozbiljan problem za kojeg postoje ozbiljne sankcije – posebice ako je vaše dijete nasilno!
- Ne nazivajte dijete nasilnikom!
Ono što bih istaknula kao najvažnije je činjenica da su djeca koja čine vršnjačko nasilje i dalje djeca s kojom treba raditi. Ne treba ih osuditi i izolirati. Svatko od nas ima svoju pozadinsku priču pa tako i nasilno dijete. Ne možemo znati o čemu se radi dok mu ne pružimo ruku i skrb. I počinitelju vršnjačkog nasilja, kao i žrtvi, trebamo dati prostor za poboljšanje situacije, za poboljšanje njegovog mentalnog zdravlja i života.
Dijete koje je nasilno ne trebamo tretirati kao odraslu osobu nego mu treba biti pružena stručna pomoć i podrška. Važno je adekvatno procijeniti razinu rizika (koliko je dijete opasno za sebe i druge), njegove potrebe te prijemčivost za tretman temeljem djetetovih statičkih (prediktivni čimbenici koji nisu skloni promjenama, na primjer: dob počinjenja nasilja) i dinamičkih čimbenika rizika (aspekti života djeteta vezani uz sadašnjost, podložni su promjenama te mogu utjecaj na stupanj vjerojatnosti recidivizma, na primjer: djetetova nesvjesnost oko toga što čini).
Socijalni pedagog je stručna osoba koja je završila socijalnu pedagogiju na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu i koja radi s djecom, mladima i odraslima s problemima u ponašanju, zbog kojih ne mogu adekvatno funkcionirati i ponašati se u svojoj okolini te mogu biti opasni za sebe i druge, kao i onima koji su u potencijalnom riziku za razvoj istih. Potražite njihovu pomoć!
Pružite podršku, zaštitu i skrb i jednima i drugima kada je to potrebno!
Tekst: Tea Bošnjak, socijalna pedagoginja
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano