Između 2. i 4. godine djetetovog života razvija se njegov spolni identitet, odnosno svjesnost o tome kojem spolu pripada.

Ako ste roditelj dojenčeta, malog djeteta ili predškolca, vrlo lako je moguće da o seksualnom razvoju svog djeteta razmišljate na način: „Ma ima on/ona za to još jaaako puno vremena“. Ne tako davno, do prije nekoliko desetaka godina, smatralo se da se seksualnost javlja tek prilikom ulaska djeteta u adolescentne godine.

Danas sa sigurnošću možemo tvrditi kako razvoj seksualnosti započinje mnogo ranije, doslovce od dana djetetova rođenja. Svako dijete će tijekom svog odrastanja proći određene razvojne faze, kako u svom fizičkom, emocionalnom i intelektualnom, tako i u seksualnom razvoju. Svaku od faza razvoja seksualnosti prate različite fizičke promjene te složeni osjećaji povezani sa seksualnošću.

Važno je naglasiti da su sva djeca različita i da se razvijaju na svoj način, sebi prilagođenom brzinom. Navedene faze služe kao putokazi za bolje razumijevanje ponašanja vašeg djeteta.

Faze seksualnog razvoja

Mala djeca (0-3 godine)

  • Djeca doživljavaju seksualne osjećaje od samog rođenja.
  • Najranija emocionalna privrženost dojenčeta njegovim roditeljima stvara se putem fizičkog kontakta (držanje, nošenje, dodirivanje, grljenje, ljubljenje, maženje, golicanje...) kojim roditelji izražavaju svoju ljubav prema djetetu, a što predstavlja osnovu za razvoj zrelijih oblika intimnosti i ljubavi, važnih komponenata „odrasle“, zrele seksualnosti.
  • Dječaci ranije otkrivaju svoje spolne organe od djevojčica.
  • Dječaci često imaju vidljive erekcije (često refleksnog tipa).
  • Dodirivanje područja spolnih organa započinje rano u životu djeteta, najčešće tijekom druge polovice 1. godine (npr. kod dojenčeta tijekom promjene pelena), a smatra se potpuno normalnim ponašanjem usmjerenim prema dječjem istraživanju i određivanju granica svog tijela, kao i urođenom dječjom radoznalošću. I dječaci i djevojčice se mogu osjećati ugodno prilikom dodirivanja svojih spolnih organa. Najčešće se dodiruju zbog izazivanja ugode ili kako bi se umirili kad su zbog nečeg uznemireni ili zabrinuti.
  • Masturbacija se javlja između 1. i 3. godine života, te se smatra u potpunosti normalnim i prirodnim izražavanjem spolnog ponašanja u toj dobi. U ovoj ranoj dobi, masturbacija je kod djeteta češće popraćena osjećajem ponosa i potrebom za pokazivanjem.
  • Između 2. i 4. godine djetetovog života razvija se njegov spolni identitet, odnosno svjesnost o tome kojem spolu pripada. Djeca ove dobi počinju razumijevati po čemu se međusobno razlikuju djevojčice i dječaci, te počinju sebe primjereno svrstavati u jednu od tih dviju skupina.

Vrtićka i predškolska dob (3-7 godina)

Ovo razdoblje karakterizira povećanje interesa djeteta za vlastitu spolnost pa tako ono može postati zaokupljeno razlikama u pozama tijekom mokrenja ili za igru „pokaži mi što imaš“ u kojoj si djeca međusobno pokazuju svoje spolne organe (ta igra postaje značajno rjeđa u 5. godini života, kada djeca postaju prirodno sramežljivija).

  • Djeca ove dobi uče da je masturbacija nešto što se radi kad si sam, u okrilju vlastite intime.
  • Razvija se snažan osjećaj spolnog identiteta te dijete nastavlja još svrsishodnije istraživati vlastito tijelo. Intenzivno se razvija i djetetova emocionalnost, što se najviše može vidjeti u potrebi djeteta da grli i ljubi svoje roditelje, kao i druge bliske osobe.
  • U 4. i 5. godini života djetetova seksualnost postaje društvena, odnosno počinje uključivati vršnjake. U ovom razdoblju česte su igre među djecom suprotnog spola kojima djeca imitiraju odrasle, primjerice igre „mame i tate“ ili „doktora“.
  • U 6. godini života dolazi do povećanog razvoja djetetova pojma o sebi zbog čega dijete postaje sramežljivije, svjesnije društvenih ograničenja izražavanja svog seksualnog ponašanja te ima pojačanu potrebu za privatnošću.
  • U ovom razdoblju dijete postaje dovoljno „odraslo“ da razumije kako ga nitko (čak ni članovi obitelji ni osobe od povjerenja) nikad ne smije dodirivati na bilo koji način koji mu izaziva neugodu.
  • Dijete ove dobi nastavlja „upijati“ stavove svojih roditelja o seksualnosti, npr. kako roditelji reagiraju na osobe suprotnog spola ili kako se odnose prema vlastitoj nagosti.

Predadolescentna dob (7-13 godina)

Kod mnoge djece „buđenje“ seksualnosti se događa tek u doba adolescencije, no kod neke djece se pojavljuje i ranije, tijekom predadolescentnog razdoblja.

  • Tijekom ovog razvojnog razdoblja druženje se uglavnom odvija s osobama istog spola.
  • Interes za seksualnost se kod 8-godišnjaka manifestira putem šala, pjesmica o seksu, različitih provokacija.
  • Otprilike od 9. godine počinju se javljati tjelesne pubertetske promjene. Dijete pojačano postaje svjesno svog tijela pa mu može čak biti neugodno da ga roditelj ili osoba suprotnog spola vidi golog.
  • Tijekom ovog razdoblja sve više djece ima iskustvo masturbacije. Dječaci o tome najviše saznaju od svojih vršnjaka, dok djevojčice znatno rjeđe međusobno pričaju o masturbaciji.
  • Otprilike oko 11. godine započinju zabave među djecom suprotnog spola (npr. vrlo su popularne igre ljubljenja).

Adolescentna dob (13-19 godina)

Glavne karakteristike razdoblja adolescencije su tjelesne promjene i svjesnost mlade osobe o njima, pojačano lučenje spolnih hormona, vježbanje spolnih uloga odraslih te sveprisutno naglašavanje seksualnosti, što sve dovodi do povećanog seksualnog interesa djece ove dobi.

  • U ovoj razvojnoj fazi seksualnost je dio identiteta za kojim mlada osoba traga, što dovodi do intenzivnih osjećaja zbunjenosti i nesigurnosti.
  • 13-godišnji dječaci imaju česte erekcije, a javlja se i sposobnost ejakulacije (spolna zrelost). Vrlo je česta i masturbacija, povremeno popraćena osjećajem krivnje ako dječak ne zna da je to normalno.
  • 14-godišnje djevojčice vrlo često tek sad prvi put masturbiraju; uglavnom su fizički zrele.
  • U kasnoj adolescenciji (17-19 godina), mlada osoba počinje razmišljati o ozbiljnijim emocionalnim odnosima te razvija jasan spolni identitet te sposobnost za ljubav i nježnost prema svom partneru.

Dječja radoznalost

Mnogi roditelji osjećaju zabrinutost jer su primijetili da njihovo dijete dodiruje svoje spolno područje (npr. tijekom promjene pelena ili kupanja) ili da njihov mali dječak ima česte erekcije.

Taj osjećaj zabrinutosti svakako bi trebala umanjiti spoznaja da je riječ o sasvim normalnom, prirodnom ponašanju; čak i najmlađa djeca su prirodno radoznala, vole istraživati svoja tijela te uživaju biti gola. Roditeljska reakcija na takvu dječju radoznalost (glas i riječi koje koristite, vaš izraz lica...) predstavlja jednu od osnovnih pouka koju će dijete dobiti tijekom svog seksualnog razvoja.

Nastojte na opaženo ponašanje NE reagirati zabrinuto, ljuto, iznenađeno, optužujuće, kritizirajuće ili neodobravajuće. Ako primijetite da se dijete dodiruje, nikako ga zbog toga nemojte kuditi ili vrijeđati jer time kod djeteta samo potičete razvoj osjećaja krivnje i srama.

Djetetu predškolske dobi, koje se dodiruje pred drugima, nježno recite da je diranje privatna stvar koju radimo kad smo sami. Zapamtite, vaše dijete treba naučiti kako je radoznalost vezana uz tijelo sasvim prirodan i normalan dio njegovog života.

Dječje zapitkivanje

Kako dječja radoznalost i zapitkivanje u vezi svega što ih okružuje raste, tako sve češća postaju i pitanja vezana uz seksualnost, npr.: „Zašto moja sestra nema penis, a ja imam?“ ili (ono najčešće): „Odakle dolaze male bebe?“.

Na takva pitanja nastojte odgovoriti što iskrenije i što izravnije, izbjegavajući odgovore poput: „Roda donosi male bebe“ koji mogu značajno potkopati vašu vjerodostojnost kao roditelja jednog dana kad dijete dozna „pravi“ odgovor na svoje pitanje. Saznajte što vaše dijete zaista želi doznati i tada odgovorite na konkretno pitanje jer nema potrebe ulaziti u detalje ukoliko to nije nužno za postavljeno pitanje.

Primjerice, djetetu u dobi od 3 do 6 godina, pokazujući na mamin trbuh, možete reći da mala beba naraste iz jajašca u maminoj maternici te da izlazi kroz jedan poseban otvor koji se zove vagina (nema potrebe za objašnjavanjem samog čina vođenja ljubavi jer vrlo mala djeca to još neće razumjeti).

Slobodno možete reći i to da žena i muškarac koji se vole, žele biti blizu jedno drugome, te da kad se tatin spermij spoji s maminim jajašcem počinje rasti beba. Ako dijete nastavi zapitkivati (što je sasvim normalna i očekivana pojava vezana uz dječju radoznalost), pružite mu i dodatne informacije, primjerice osnove same trudnoće i sl.

Igra 'doktora'

Tijekom vrtićkog i predškolskog razdoblja, pored radoznalosti vezane uz vlastito tijelo, djeca iskazuju pojačanu radoznalost za druga ljudska tijela (roditelja, bliskih osoba, druge djece...).

Otkrijete li da se vaše predškolsko dijete igra „doktora“ (ili neku drugu igru koja uključuje pokazivanje intimnih dijelova tijela drugom djetetu) s djecom svoje dobi, važno je ne pretjerano reagirati (nikako kritikom!) jer za djecu tog uzrasta takva igra predstavlja jedno sasvim nevino iskustvo, vezano uz njihov razvojni stadij. (Ako dijete to isto „igra“ sa starijim djetetom ili čak odraslom osobom, tada je vaša zabrinutost i više nego opravdana!).

Bez uzrujavanja zamolite svoje dijete da se obuče i pokušajte mu odvući pažnju pomoću neke druge igre ili igračke ili mirno porazgovarajte s njim. Pokažite da razumijete njegov interes za tijelo drugog djeteta, ali da se od velike djece očekuje da svoja tijela u javnosti imaju pokrivena.

Igre ovakvog tipa mogu se tumačiti i kao znak da je vaše dijete zainteresirano za ljudsko tijelo, te mogu olakšati djetetu upoznavanje s njim i učenje novih informacija, recimo putem dječjih knjiga na tu temu prilagođenih predškolskoj dobi.

Ovo razvojno razdoblje je također prikladno da s djetetom počnete razgovarati o dobrim i lošim dodirima; djetetovo tijelo je samo njegovo, ima potpuno pravo na privatnost i nitko ga ne smije dirati ako se njemu to ne sviđa i ako on to ne želi.

Masturbacija

Kao što smo već napomenuli, masturbacija se javlja između 1. i 3. godine života te se smatra u potpunosti normalnim i prirodnim izražavanjem spolnog ponašanja u toj dobi. Tijekom ranog djetinjstva, dodirivanje spolnog područja može biti način istraživanja vlastitog tijela te način za izazivanje osjećaja ugode ili utjehe ako se dijete zbog nečega osjeća uznemireno.

Tijekom predškolskog razdoblja, dijete bi trebalo naučiti da je dodirivanje stvar koju radimo kad smo sami, u granicama privatnosti. Nježno, ali jasno objasnite vašem predškolcu da je masturbacija jedna vrlo ugodna stvar, ali da se ne radi pred ili s drugim ljudima.

Roditelji bi se trebali zabrinuti zbog masturbacije jedino ako im se čini da je dijete njome toliko preokupirano da se zbog toga isključuje iz drugih aktivnosti. Pojačana masturbacija djece male i predškolske dobi je najčešće posljedica nečega što ih muči ili uznemirava. Važno je pokušati doznati o čemu se radi.

Vrlo mala djeca to još uvijek ne mogu reći pa je tada važno razmisliti o mogućim uzrocima, npr. velikim promjenama u djetetovoj okolini (rođenje nove bebe, povratak roditelja na posao, razvod braka, selidba, i slično), te pronaći način kako djetetu pomoći. Također, djetetu koje masturbira zato jer treba osjećaj utjehe nikako to ne bi trebalo braniti jer takav postupak samo dodatno izaziva napetost u već prethodno uznemirenom djetetu.

Uloga roditelja

Ono što vi kao roditelj mislite i osjećate u vezi seksualnosti vašeg djeteta ima snažan utjecaj na vaše (ne)primjerene reakcije vezane uz seksualno ponašanje vašeg djeteta. Ono što su vaši roditelji govorili i radili, vaši osjećaji, kulturološka i religiozna pozadina, način na koji doživljavate i poštujete svog partnera/icu... sve to utječe na „nošenje“ sa seksualnim razvojem vašeg djeteta.

Zapamtite: način na koji reagirate na seksualno ponašanje djeteta može dovesti do toga da se dijete osjeća dobro, zdravo i normalno, ili pak posramljeno, krivo i „zločesto“. Roditelji su prvi i najvažniji učitelji svog djeteta.

Foto: Thinkstock