Ivan je dijete staro 2,5 godine i još ne govori. Njegova komunikacija s okolinom vrlo je otežana i često se javljaju nerazumijevanja koja duboko frustriraju kako dijete tako i roditelje. Ivan često vrišti, plače, iskazuje nezadovoljstva na razne načine, a njegovi roditelji u namjeri da spriječe takve oblike ponašanja najčešće pokušavaju unaprijed predvidjeti njegove želje i zahtjeve i ispuniti ih.

Česta je to situacija u obiteljima djece s komunikacijskim teškoćama. Floortime terapija nudi rješenja u ovakvim situacijama.

Kod djece s komunikacijskim teškoćama često su prisutna odstupanja u emocionalnom razvoju, a upravo su emocije te koje navode dijete da upotrijebi ono što spoznaje putem osjetila. Promatrajući kroz desetljeća rada kako se dječji načini učenja grade i šire, začetnici ovog modela napravili su funkcionalne razvojne razine, tzv. miljokaze, koje opisuju razvoj temeljnih sposobnosti na kojima se izgrađuju primarne vještine kao što su mišljenje i rješavanje problema. Riječ je o razvojnom pristupu koji:

  • uzima u obzir djetetove osjete i motorički sustav
  • prepoznaje ulogu emocija
  • ne ograničava ciljeve, metode i pristupe rada na teškoću i dob djeteta već prati razvoj djeteta i njegove ideje

Ciljevi terapije

Osnovni ciljevi terapije ostvaruju se kroz floortime aktivnosti koje podrazumijevaju pomoć djetetu u prepoznavanju vizualnih, auditivnih i drugih senzoričkih informacija, ohrabrivanju u preuzimanju inicijative u vlastitom okruženju, podržavanju spremnosti na aktivnosti u kojima dijete prepoznaje problem i shvaća da mora poduzeti nešto kako bi ga riješilo, kreiranju manjih promjena i problema kako bi se stupnjevito potaknulo dijete na prepoznavanje i toleriranje promjena, omogućavanju iskustva koje zadaje više manjih koraka u rješavanju problema i uključivanje djeteta u komunikaciju kroz poticajne aktivnosti, geste, riječi i pitanja.

Roditelji imaju veliku ulogu u provođenju terapije

Floortime tehnika podrazumijeva susretanje djeteta na njegovoj trenutnoj razvojnoj razini slijeđenjem njegova vodstva i nadograđivanje njegovih sposobnosti i vještina u svrhu poticanja razvoja. Pristup predlaže praćenje djetetovih ideja i uključivanje u njih, razmatranje djetetovih namjera i ciljeva te pridavanje tome novih značenja, neprestano nadograđivanje i održavanje interakcija. Također, uključuje prilagođivanje tih interakcija djetetovim individualnim razlikama u senzoričkoj reaktivnosti, obradi informacija i motoričkom planiranju. Floortime seanse potrebno je provoditi više puta dnevno stoga veliku ulogu imaju i roditelji.

Kome je namijenjen?

Ovaj terapeutski pristup primjenjuje se u radu sa svom djecom s poteškoćama u razvoju. U našem Kabinetu pokazao se kao izvrsnom metodom posebice u radu s djecom s komunikacijskim i socijalizacijskim poteškoćama. Naime za razliku od drugih metoda, razvojni pristup preporučuje roditeljima i terapeutima da prate djetetove interese ili aktivnosti kako bi polagano gradili združenu pažnju, interakciju, komunikaciju, emocionalno ophođenje, a potom i specifične vještine kao što su logično rasuđivanje, simbolično mišljenje, igru i drugo.

Floortime terapija provodi se u Kabinetu Korneo gdje i roditelji mogu naučiti kako poticati svoje dijete u razvoju na njemu najoptimalniji način.

Tekst: Kabinet za razvojnu podršku djeci Korneo, https://www.facebook.com/korneo.primus

Foto: Pofimedia