Nakon što razvijena motorika omogući kretanje a interesi i znatiželja postanu pogonsko gorivo, vaše dijete započinje svoj kognitivni razvoj. U početku je učenje konkretno i odvija se pomoću predmeta iz neposredne okoline povezane s trenutnom situacijom.

Od 2. do 3. godine razvoj i razumijevanje govora obuhvaća ne samo imenovanje predmeta i osoba nego i složenije pojmove kao što su “sad”, “uskoro”, “poslije”. Dijete je u stanju prisjećati se jučerašnjih događaja. U ciljanim aktivnostima koncentrira se tri minute. Prepoznaje što je hrana, a što nije. Svjesno je nekih opasnosti, primjerice vrućeg štednjaka ili prometne ceste, i izbjegava ih. U igrama uparuje predmet sa slikom ili predmete koji imaju zajedničku funkciju, boju ili oblik. Broji 2-3 predmeta i razumije što znači “jedan”. Imenuje barem jednu boju. U igrama je još uvijek usmjereno na predmete iz neposredne okoline koji su blizu i povezani s trenutnom situacijom.

Od 3. do 4. godine dijete imenuje nekoliko boja i razvrstava predmete prema boji. Razumije koncept brojenja. Bolje razumije koncept vremena (svjesno je prošlosti i sadašnjosti). Prisjeća se priča i jednostavno ih prepričava. Razumije pojmove jednako/različito, veliko/malo, visoko/nisko. Igra imaginarne igre i igre s pravilima te čeka na red. Razlikuje stvarni svijet od mašte. Razumije koje situacije vode do sreće, tuge, ljutnje itd. U stanju je samostalno grupirati predmete prema nekom kriteriju i pri takvim aktivnostima sposobno se koncentrirati od 5 do 15 minuta. Znatiželjno je, traži informacije i postavlja bezbroj pitanja.

Od 4. do 5. godine dijete ovladava predčitačkim i predmatematičkim vještinama. Sada već sigurno broji i povezuje količinu s brojem, razumije prostorne i vremenske odnose, uparuje i kategorizira prema raznim kriterijima, izdvaja početni i završni glas u riječima, prepoznaje slova i brojke i sl.

Oko 6. godine djetetova života kognitivni razvoj ulazi u fazu konkretnih operacija. Spontano učenje imitacijom i igrom zamjenjuje usvajanje znanja i vještina nekim drugim metodama. To je ujedno i dob početka školovanja.

Cijeli period predškole obilježen je učenjem na zabavan i spontan način. Bezbrojna pitanja “zašto” na koja je ponekad i zamorno odgovarati vode vaše dijete kroz bujicu svega novoga što uči i razumije.

Tekst: Nataša Čičin – Šain, prof. defektolog i Stela Horvat, prof rehabilitator, Kabinet Korneo

Foto: Thinkstock