Nakon što razvijena motorika omogući kretanje a interesi i znatiželja postanu pogonsko gorivo, vaše dijete započinje svoj kognitivni razvoj. U početku je učenje konkretno i odvija se pomoću predmeta iz neposredne okoline povezane s trenutnom situacijom.
Od 2. do 3. godine razvoj i razumijevanje govora obuhvaća ne samo imenovanje predmeta i osoba nego i složenije pojmove kao što su “sad”, “uskoro”, “poslije”. Dijete je u stanju prisjećati se jučerašnjih događaja. U ciljanim aktivnostima koncentrira se tri minute. Prepoznaje što je hrana, a što nije. Svjesno je nekih opasnosti, primjerice vrućeg štednjaka ili prometne ceste, i izbjegava ih. U igrama uparuje predmet sa slikom ili predmete koji imaju zajedničku funkciju, boju ili oblik. Broji 2-3 predmeta i razumije što znači “jedan”. Imenuje barem jednu boju. U igrama je još uvijek usmjereno na predmete iz neposredne okoline koji su blizu i povezani s trenutnom situacijom.
Od 3. do 4. godine dijete imenuje nekoliko boja i razvrstava predmete prema boji. Razumije koncept brojenja. Bolje razumije koncept vremena (svjesno je prošlosti i sadašnjosti). Prisjeća se priča i jednostavno ih prepričava. Razumije pojmove jednako/različito, veliko/malo, visoko/nisko. Igra imaginarne igre i igre s pravilima te čeka na red. Razlikuje stvarni svijet od mašte. Razumije koje situacije vode do sreće, tuge, ljutnje itd. U stanju je samostalno grupirati predmete prema nekom kriteriju i pri takvim aktivnostima sposobno se koncentrirati od 5 do 15 minuta. Znatiželjno je, traži informacije i postavlja bezbroj pitanja.
Od 4. do 5. godine dijete ovladava predčitačkim i predmatematičkim vještinama. Sada već sigurno broji i povezuje količinu s brojem, razumije prostorne i vremenske odnose, uparuje i kategorizira prema raznim kriterijima, izdvaja početni i završni glas u riječima, prepoznaje slova i brojke i sl.
Oko 6. godine djetetova života kognitivni razvoj ulazi u fazu konkretnih operacija. Spontano učenje imitacijom i igrom zamjenjuje usvajanje znanja i vještina nekim drugim metodama. To je ujedno i dob početka školovanja.
Cijeli period predškole obilježen je učenjem na zabavan i spontan način. Bezbrojna pitanja “zašto” na koja je ponekad i zamorno odgovarati vode vaše dijete kroz bujicu svega novoga što uči i razumije.
Tekst: Nataša Čičin – Šain, prof. defektolog i Stela Horvat, prof rehabilitator, Kabinet Korneo
Foto: Thinkstock
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Znate li da mame koje su posvojile mogu dojiti svoje bebe?
Jelena Đoković nikad ne udara djecu, a smatra da ovakav tip roditeljstva stvara neodgovorne ljude
Učitelji istaknuli 8 najvećih problema današnje djece koji bi trebali zabrinuti roditelje
Roditelji, kritiziranjem drugih možete uništiti samopouzdanje svoje djece, a evo i kako