Davno je Tin Ujević rekao da knjiga nije hrana, ali je poslastica… Toga su dobro svjesni svi oni koji su uspjeli uvrstiti u svoj život jednu od najvažnijih navika – onu čitalačku. Nekima već i sam miris novog naslova izaziva uzbuđenje; jednom kad se "zakačite“ na čitanje, to će postati životno gorivo bez kojeg nećete moći. No i knjiga, čini se, gubi bitku pred ekranima, jer suvremeni način života donosi mnoge izazove, laka i brza rješenja, instant zabavu bez potrebe da uložimo imalo truda i angažmana, a to mnoge – priznali to ili ne – privlači. Umorni od života i obveza, nekada je najlakše posegnuti za najlakše dostupnim sadržajem, osobito onima koji nisu odgojeni u čitalačkoj atmosferi. Zato je roditeljska uloga presudna u razvoju ljubavi prema knjizi kod djece.

Čitanje prije svega razvija komunikacijske vještine; dok sluša roditeljski glas, u podsvijest mu ulaze riječi, a potom i obogaćuje svoj rječnik, jer je upravo slušanje prva jezična aktivnost. Djeci se kroz zanimljive priče i likove iz slikovnica i knjiga lakše mogu objasniti pojedine situacije te mu pomoći da se i samo ohrabri za suočavanje s nekim izazovima. Drugim riječima, to je kapital za život, ono nešto, što je ponekad teško teorijski objasniti, što pomaže svakom živom biću da razumije svoje osjećaje. Slušanjem priče djece vježba sposobnost koncentracije i fokusiranosti, a to će mu itekako dobro doći u životu, posebice tijekom školovanja. I, ne manje važno, činjenica je da upravo kroz slušanje, a kasnije i kroz čitanje, dijete uči kritički razmišljati. No, nije dovoljno samo „odraditi“ čitanje, već i razgovarati s djetetom o priči, pitati ga za njegovo mišljenje, ali i – primjerice – potaknuti ga da zamisli neki drukčiji kraj, što opet potiče njegovu maštu.

Mnoga djeca, zbog izazova suvremenih tehnologija, teško

uzimaju knjigu u ruke, no postoje načini kako ih potaknuti. Prije svega je to

stvarajući od najranijih dana naviku čitanja te, što je uvijek broj jedan

metoda, pokazati im svojim primjerom ljubav prema knjizi.

"Ideje kako potaknuti čitanje u djece su brojne - odvojite vrijeme za čitanje, učinite to svakodnevnim ritualom, okružite se raznim materijalima, ne samo knjigama. Recepti za kuhanje, popisi za kupnju, simboli, natpisi izvan doma, tekstualne poruke oko vas, .. razni svakodnevni poticaji mogu služiti kao materijal za čitanje. Dajte djetetu slobodu izbora slikovnice, knjige, vodite ga do knjižnice redovito, pratite zbivanja u vašem društvenom okruženju koja promoviraju razne pisce, knjige, knjižnice. Neka knjige budu poklon u raznim situacijama, stvarajte zajedno obiteljsku knjižnicu, dok čitate, koristite priliku prije i nakon za komuniciranje, osluškivanje djeteta. S malim djetetom počnite od čitanja i pisanja vlastitog imena, prepoznavanja slova, korištenja rima i brojalica te raznih pjesmica. Kao i kod svake aktivnosti, poticaji i uvjeti koje u svom domu uredite važni su za sve. Ako je dijete okruženo raznim materijalima i knjigama bit će mu prirodnije pristupiti čitanju“, savjetovala je u tekstu za Roditelje.hr Antonia Radeljak, mag.paed.

Koliko je čitanje doista važno nije samo propaganda

ljubitelja knjige, već i znanstveno dokazana činjenica. Brojna su istraživanja objavljena

n atu temu, a nedavno su znanstvenici Centra za čitanja i pismenost Dječje

bolnice u Cincinnatiju uz pomoć posebne vrste magnetske rezonance snimili reakcije

dječjeg mozga u vrijeme dok slušaju priču i u vrijeme u vrijeme kada gledaju u

zaslon elektroničkog uređaja. Istraživanjem je bilo obuhvaćeno 47 zdrave djece

koja još nisu krenula u vrtić, u dobi od tri do pet godina. Na

skenovima njihovih mozgova pokazalo se da mališani koji slušaju dok im se čita imaju

bolje razvijenu aktivnost onog dijela mozga koji je zaslužan za razumijevanje

govora i vizualizaciju slika, od onih koja su gledala televiziju ili u zaslon

mobitela/tableta. Djeca koja su sudjelovala u istraživanju bila su

podvrgnuta i kognitivnim testovima. Pokazalo se da djeca koja

više od jednog sata dnevno gledaju televiziju ili igraju igrice, imaju lošiju

čitalačku pismenost, manju sposobnost korištenja riječi, a bila su i puno lošija

u brzom imenovanju predmeta. Djeca s kojima roditelji često čitaju knjige na

kognitivnim su testovima postigla puno bolje rezultate.

Američkog Nacionalnog instituta za pismenost naveo je šest savjeta koji mogu potaknuti dječju ljubav prema knjizi:

1) Od rođenja pričajte s vašim djetetom i reagirajte na njegove pokušaje da razgovara s vama.

 2) Pjevajte djetetu abecedu.

 3) Potaknite svoje dijete da koristi maštu i samo izmišlja priče i postavlja puno pitanja o pričama koje je izmislilo

4) Birajte knjige sa zanimljivim likovima. Ne bojte se igrati uloga s različitim naglascima i glasovima likova.  

5) Neka vaše dijete pokazuje slike i izgovara njihovo značenje, ponavljajte to.

6) Najvažnije - zabavite se!

Tekst: D. P.
Fotografija: Unsplash/