Petar sam hoda, Jana ustaje i tetura oslanjajući se još uvijek jednom rukom duž zida. Sada im je sve nadohvat ruke. Jana voli ladicu sa šarenim salvetama, već je može izvući i sav njezin sadržaj pobacati po podu. Petar je ljubitelj tehnike. Voli tipke na DVD-u. I ponekad ga čak uspije upaliti, ako je umetnut CD. Ovi su mališani upravo u fazi otkrivanja ''uzroka i posljedica''. Ona je doduše započela još prije nekoliko mjeseci. Uz sve bolje sposobnosti i uspjesi su naravno golemi. Oni ustrajno pokušavaju svašta - što će se dogoditi kada povučem stolnjak? Što se krije unutar podne vaze? A ako ovo potrgam?

Za roditelje je ovo razdoblje zahtjevno. A koje nije, rekli biste, ali ti mali ljudi sada intenzivno hrane svoj mozak novim znanjima. Njihove moždane stanice mogu preraditi i do 300 novih informacija dnevno. Vrijeme je intenzivnog razvoja koji uspijeva samo onda kada djeca većinu problema s kojima se susreću smiju rješavati sama.

Snažan poriv za samostalnošću - test strpljivosti za roditelje

"Uradi sam" - to je moto. Janin i Petrov mozak sada su programirani za samostalnost. Ako se ta potreba ne zadovolji, kažu stručnjaci, može doći do ozbiljnih poremećaja u razvoju. Jednako se snažno mališani bore za svoju neovisnost. Zato Jana po nekoliko minuta vježba kako navući gumenu čizmu na nogu ili kako staviti kapu te počinje urlati čim joj mama poželi pomoći. Za vas je to pravi test strpljivosti. Sada morate stalno odlučivati kada žele poticati ili ograničavati te djetetove težnje za osamostaljivanjem koje oduzimaju mnogo vremena.

Uvježbavanje osnova

Poriv za osamostaljivanjem ima važno značenje za dijete. Njime uvježbava složene obrasce djelovanja, pohranjuje ih kao cjelovit paket u memoriji i po potrebi ga zatim može ponovno pozvati. Evo primjera s Petrom - on inzistira na tome da griz jede sam. To što ljepljivog griza ima posvuda, njemu ne predstavlja problem kao njegovoj majci. Ali roditelji se trebaju oduprijeti potrebi da mjesto djetetovog obroka bude uredno i čisto. Samo na ovaj način, dijete može usavršiti držanje jedaćeg pribora i naučiti samostalno jesti primjerice juhu žlicom.

204-druga-godina-zivota-osamostaljivanje
, Image: 279811350, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Monashee Alonso / Caia Image / Profimedia

Razumijevanje tuđih osjećaja

S 18 mjeseci djetetov se rječnik vrtoglavo širi. Preko mimike, gesti i intonacije odraslih djeca više ne pokušavaju prepoznati samo osjećaje (kao u prvoj godini života), već i namjeru koja se iza toga krije. Veliki je to korak naprijed i na putu prema razlikovanju ''ovo sam ja, a ovo si ti''.

Moždane strukture u prednjem dijelu mozga, čeoni režanj, sada se vrlo intenzivno razvijaju. To je područje u kojem se stapaju informacije iz drugih područja mozga. Tu Jana i Petar kuju svoje planove, tu živi suosjećanje, samokontrola, strpljenje i pouzdanje. Sposobnosti koje se moraju razviti prve, a kasnije Petra i Janu će činiti društveno prihvatljivim osobama.

Kako poticati dijete u drugoj godini života

  • odvojite više puta dnevno po petnaest minuta tijekom kojih ćete se posvetiti samo svome djetetu
  • omogućite djetetu da eksperimentira s vodom, pijeskom, kremom, itd. (primjerice u kupaonici)
  • pobrinite se da se dijete u stanu može sigurno kretati i fizički osloboditi
  • dopustite mu da pomaže u kućanstvu, dok vješate rublje, čistite, itd.
  • pronađite ladice iz kojih dijete smije uzimati stvari
  • dajte mu igračku s kojom može eksperimentirati - čaše koje se slažu jedna u drugu, drvene kockice za slaganje, (ne odveć jednostavne) slagalice
  • zajednički listajte slikovnice i neka dijete imenuje predmete
  • igrajte se skrivača s njime

Tekst: I.Š.

Foto: Profimedia