U medijima se često ukazuje na nedostatak stručnog kadra u području edukacije i rehabilitacije govora i slušanja, posebno onih koji su roditeljima najdostupniji, a to su upravo oni zaposleni u školama i raznim ustanovama odgojno-obrazovnog i zdravstvenog i rehabilitacijskog tipa. Zanimljivo, postoje školovani stručnjaci, uz logopede, koji se bave tom i srodnom problematikom. Oni su magistri edukacije fonetičari rehabilitatori, s područjem interesa u rehabilitaciji slušanja i govora. Zašto im se ne omogući rad, pogotovo u dijelovima Republike Hrvatske u kojima stručnih suradnika nema dovoljno?
Naime, na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu na Odsjeku za fonetiku postoji studijski program Fonetike, smjer Rehabilitacija slušanja i govora. Po vrsti i razini radi se o diplomskome sveučilišnom studiju ili sveučilišnome dodiplomskom studiju („po starome sustavu“). Stečeni akademski naziv za osobu koja je završila navedeni studij glasi – magistar edukacije fonetičar rehabilitator. Riječ je o stručnjaku edukacijsko-rehabilitacijskog profila u području rehabilitacije slušanja i govora, s položenim pedagoško-psihološko-didaktičko-metodičkim predmetima, dakle stečenim tzv. pedagoškim kompetencijama.
Dokaz o odgovarajućoj vrsti obrazovanja jest diploma o završenome studiju u kojoj jasno piše da je osoba koja je završila studij Fonetike, i u suvremenom razvrstavanju smjer Rehabilitacija govora i slušanja stekla akademski naziv magistar/magistra edukacije fonetičar rehabilitator te sva prava koja joj pripadaju prema propisima. Detaljne informacije o ishodima učenja na Odsjeku za fonetiku smjera Rehabilitacija slušanja i govora nalaze se i na http://theta.ffzg.hr/ECTS/Studij/Index/1161.
Iz svega navedenog proizlazi da magistri edukacije fonetičari rehabilitatori u potpunosti udovoljavaju svim kriterijima da budu uvršteni kao stručni suradnici edukacijsko-rehabilitacijskog (u stvari odgojno-obrazovnog i rehabilitacijskog) profila u osnovne škole.
Na mjestu stručnih suradnika u mnogim odgojnim, zdravstvenim i rehabilitacijskim ustanovama te raznim udrugama za pomoć djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom rade magistri edukacije fonetičari rehabilitatori, u području rehabilitacije slušanja i govora. Terapije polaze djeca s teškoćama u razvoju ili bez njih, artikulacijskim teškoćama, teškoćama svladavanja čitanja i pisanja i sl. Kvalitetan rad fonetičara prepoznat je i u suradnji s ostalim stručnjacima edukacijsko-rehabilitacijskog profila, centrima za odgoj i obrazovanje kao i centrima za socijalnu skrb. Unatoč njihovom obrazovanju, praksi, suradnji s ostalim stručnjacima, pedagoškim kompetencijama, njihova struka ostaje na marginama po pitanju zapošljivosti u obrazovnom sustavu. Naime, uglavnom bivaju izostavljeni u pravilnicima o odgovarajućoj vrsti obrazovanja učitelja i stručnih suradnika u školama. Obzirom na sve navedeno, logično je da bi trebalo omogućiti jednako zapošljavanje u osnovnim školama ili bilo kojim drugim ustanovama za školsko i predškolsko obrazovanje.
Hrvatska strukovna udruga fonetičara navodi: „U kontekstu reforme nacionalnog kurikuluma i usklađivanja s potrebama tržišta rada smatramo kako je krucijalno da se uklone besmislene administrativne prepreke magistrima edukacije fonetičarima rehabilitatorima da se bave onime za što su se obrazovali po studijskome programu odobrenom od Ministarstva znanosti i obrazovanja.“
Potrebno je uskladiti obrazovni sustav s potrebama tržišta rada. Poticanje studiranja s nemogućnošću zapošljavanja nije u duhu reforme obrazovanja kojom se toliko dičimo!
Foto: Profimedia
Marijana Mikulić: Naš školski i odgojni sustav u potpunosti je neprijateljski posložen prema svima koji su drugačiji
10 citata Anne Frank koje svaka djevojčica treba pročitati
Mama pokazala kontroverzni trik kojim potiče dijete na kućanske poslove: Mnogim roditeljima ne sviđa se ideja
Odrasli su skupa, imaju iste roditelje: Zašto braća i sestre imaju drugačiji doživljaj djetinjstva?
Serija 'Adolescencija' šokirala svijet: Otkrila tajno značenje popularnih emotikona, ali i novih izraza