Znaju li petaši učiti?
Pročitala sam hrpe i hrpe članaka i članaka koji nas uče da je djeci prelazak u peti razred stresan, da ih čekaju nepremostivi zadatci, da trebamo s njima ovako ili onako. Hrpe i hrpe riječi koje nas mogu, ako smo roditelji i ako smo skloni tome, prilično izbezumiti i, ako smo učitelji i ako nam je stalo, stvoriti tisuće pitanja kako dalje. Promatram svoje male učenike, ulovim se kako se smješkam jer ih vidim da kližu, da love, da se snalaze i stalno isponova smišljam kako ih naučiti učiti. To je ključ daljnjega uspjeha - znati učiti. A zadatak nije nimalo jednostavan.
Ne želim da netko pomisli kako učenici ne znaju učiti kad dođu u peti razred. Znaju ponešto. Ali ono što im u predmetnoj nastavi namećemo kao nužno i samo sebi svrhom, zaista ih može zapljusnuti valom strahova i nesnalaženja. I uvjerena sam da jedino pravilnim pristupom metodama učenja možemo suzbiti te strahove, zidove i njihov otpor. Jer jesu, u otporu su! Ne bez razloga. A pravilni pristupi su primjeri.
Zamislite sebe kako se nalazite u sobi pretrpanoj nepoznatim ljudima. Sad zamislite da vam je netko rekao da ih sve morate upoznati i stvoriti prijateljski odnos s njma. Nisu vam ni simpatični ni privlačni, možda samo pokoji od njih ima osmijeh koji vas može privući. No, vi morate sa svima biti prijatelj. Možete li to? Kako se osjećate?
Sad zamislite svoje dijete, nečijega učenika, u sobi pretrpanoj udžbenicima, nastavnim listićima, zadatcima punima riječi i riječi i riječi. Zamislite da vam je profesorica rekla da trebate riješiti tri stranice domaće zadaće. Zamislite da vam je to isto reklo još pet profesorica ovaj tjedan. Nisu vam ti zadatci ni simpatični ni privlačni, možda samo pokoji od njih ima smisao koji razumijete. No, vi morate sve to riješiti. I znati. Možete li to? Kako se osjećate?
A do samo je dug put.
Koliko ste novih riječi danas naučili?
Ništa ne treba raditi bez smisla
Odgovaranje na pitanja ispod teksta je samo po sebi bezlično. Čemu? Pametno je ako služi za ponavljanje, uvježbavanje, prisjećanje... ali za učenje novoga gradiva je besmisleno. (No, moglo bi biti idilično, ako je idila kad učenici šutke pišu i pišu i pišu i ne dižu poglede s pretrpanih stranica udžbenika, a učitelji snatre gledajući u daljinu. Promašeni slučaj, naravno.) I na kraju dolazimo do pouke. Objasnite ju svojim riječima! Kak' da ne. Treba potrošiti puno riječi da bi se potaknulo i motiviralo učenike da do pouke dođu. A ta pouka postoji svugdje, u svim nastavnim predmetima i u svim razredima diljem svijeta. Ona leži u onome – zašto? Motivirani učenici znat će izvući pouku iz svega što rade. Jer kad znaju zašto, onda ništa od svog silnog učenja više nije nepremostivo.
Roditelji – promatrači
A što ćemo s roditeljima? Ovo se pitanje nametne uvijek kad govorimo o učenju, pogotovo kod ovih malih i malenih koji se nađu pred preprekama i nepoznanicama. Roditelji ne trebaju učiti! Roditelji trebaju naučiti kako ne učiti UMJESTO svoje djece i kako se ne petljati u njihovo učenje. Roditelji moraju biti podrška, stajati postrance i jačati sebe, u smislu da ne ulete i ne pokažu kako, zašto, gdje... Trebaju osvijestiti da nije pomoć sjedenje uz djecu, nadziranje svake faze rješavanja zadataka… i trebaju osvijestiti da se vrlo lako tako stvara nepovjerenje djeteta prema roditelju. Ako mislite da trebate nadzirati svaki djetetov korak u učenju, ispravljati zadatke, pokazivati im pogreške, dijete će se osjećati nedovoljno dobrim. Pripazite da samima sebi ne napravite medvjeđu uslugu. Nije to lako. Ali nisu roditelji učenici.
Učitelji poznaju svoje učenike, znaju što mogu, kako i koliko rade, kako promišljaju, kako se ponašaju. Znaju o njima puno više nego što roditelji misle da znaju. Pa onda, naravno, ljuti kad je zadaća riješena na nekoj drugoj razini, na onoj koja je nejednaka postignućima i vještinama određenoga učenika. Onda se pitam - koga (pr)ocjenjujem? Sretna sam jer u mojim razredima toga ima jako malo, gotovo uopće nema zadaća i zadataka iza kojih stoji roditeljski rad. Nekako sam valjda uspjela naučiti i roditelje i učenike da je takva pomoć nepotrebna. Na kraju, taj učenik, to dijete koje nije postiglo slične razine kao njegovi vršnjaci, jer je imalo pogrešnu pomoć, bude zakinuto. Najveće veselje je učiteljima vidjeti da njihovi učenici napreduju. Mi znamo kako i zašto. Ne treba nam roditeljska pomoć.
Ključ uspjeha
Pronaći ključ uspjeha nije lako, ali kad ga jednom pronađete, zauvijek ga imate. Zato mi učimo učiti. Polako, ali sigurno, napredujemo. Neki dan sam pitala svoju učenicu: Kako to da si dobila lošu ocjenu? Rekla mi je: Nisam naučila. Treba mi još malo vremena da skužim kako bih to naučila. I taj odgovor je tako dobar, dječji i jasan. Jednostavan. Nije imala potrebe pričati da je profesorica ovakva ili onakva, da joj zadatak nije bio jasan, da joj je to nepotrebno i ovakvo i onakvo... znala je da je odgovornost njezina i to treba cijeniti najviše od svega. Kad bismo svi udružili snage, i roditelji i učenici, i pustili djecu da budu djeca, pokazivali im primjerima, usmjeravali ih i promatrali, sigurna sam da bi sve brzo došlo na svoje mjesto i sve bi poprimilo boje uspjeha. Nije lako, ali učiti treba naučiti i mnogi to nikada neće dostići, jer im sama svrha izmiče pred očima. Ne postoji odgovor - zato. Postoji samo dobar primjer.
Tekst: Majda Tometić, prof. hrv. jez. i knjiž., učiteljica Hrvatskoga jezika u osnovnoj školi
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano